אהבה עצמית – למה זה חשוב ואיך חזק אותה?

מאת: בשעה 11:05 pm נושאים: מאמרים

אהבה עצמית מעניקה לנו יכולת להיות מתוקים לעצמנו ולאחרים. כלומר רכים, סלחניים וזורמים. היא מאפשרת לנהל את חיינו מתוך נאמנות למי שאנחנו באמת ולעשות את זה ברוגע ביטחון וטבעיות. מחסור באהבה עצמית מקשה עלינו להיות חופשיים בעולם ולעשות את מה שבא לנו בלי לסבך את העניינים יותר מידי. איך אפשר לחזק את האהבה העצמית שלנו? סיפור אמיתי מהחיים וניפוץ מיתוס שגוי בנושא:

אדם שאוהב את עצמו מרגיש ראוי לחיות את חייו כפי שהוא, על החוזקות והחולשות שלו. כתוצאה מכך הוא חש ביטחון ללכת אחרי הלב שלו, להשתתף במשחק החיים וליהנות מהרגע, מבלי לנסות להיות מושלם ומבלי להפוך את העולם סביבו למושלם, רק כדי שירגיש בטוח בתוכו.

הוא סומך על הבחירות שלו ואם טעה קל לו לסלוח לעצמו ולכישלונות שחווה ולהמשיך הלאה. הוא מתמודד עם אתגרי החיים בקלילות ומה שקורה לו ומסביבו נתפס בעיניו כמתנה אוהבת בה בורך, המשמשת כחומר ביד היוצר.

לעומתו, אדם שחווה חוסר אהבה עצמית שופט את עצמו בצורה חמורה על כך שהוא עדיין לא מי שהיה אמור להיות ושעדיין אין לו את מה שהיה אמור להיות לו בחיים. כתוצאה מכך נוצרת בתוכו דחייה והסתייגות מעצמו.

הרגשות הלא נעימים הללו מעוררים בו רצון לברוח רחוק ככל שניתן מהן ולפעמים גם מהחיים.

כדי לברוח הוא מתמכר למגוון משככי כאבים מזיקים כגון: אכילה לא בריאה, מחלות, תרופות, פוביות, התנהגויות אובססיביות, רשתות חברתיות, קניות, סמים, אלכוהול, הימורים, סקס וכדומה.

אך אלה יוצרים פער הולך וגדל בין איך שהוא תופס את עצמו מבפנים לבין איך שהוא מציג את עצמו כלפי חוץ. התחושה היא נתק מעצמו ומאחרים ובדידות.

גם אם יש לו המון חברים, בתוכו קיימת הרגשה שאף אחד לא מכיר אותו באמת ולאיש אין מושג מה באמת עובר עליו עמוק בפנים.

לגשר על הפער בין הפנים לחוץ 

כדי לגשר על הפער בין הפנים לחוץ בחיים שלו התת מודע יוצר מסכה שאותה הוא עוטה על האישיות האמיתית שלו ועל הכאב שקיים בתוכו.

היא יוצרת "אלטר אגו" (אישיות חלופית) בעלת אופי שונה ולפעמים אפילו הפוך ב 180 מעלות ממי שהוא באמת. כל זה, כדי למצוא חן בעיני אחרים ולגרום להם לאהוב אותו.

לפעמים האישיות החלופית עוזרת לו לפלס את דרכו בחברה, במשפחה ואפילו לפרוץ לתודעת הקהל ולהצליח בתחומו. אבל יש לזה מחיר – היא דורשת תחזוקה יומית קבועה (העמדת פנים) שמונעת אפשרות להתפנות ולהשקיע בגילוי ומימוש מי שהוא באמת.

התופעה הזאת בולטת במיוחד אצל לא מעט "משפיענים" ברשת. במיוחד אלה שעשו כל כך הרבה ניתוחים פלסטיים לשיפור המראה החיצוני שלהם עד כדי כך שמי שהם היו לפני כן שונה בתכלית ממי שהם היום ולא רק במראה, אלא גם באישיות.

האישיות החלופית של אלטון ג'ון

דוגמה קיצונית ליצירת אישיות חלופית אפשר לראות אצל אמנים כמו הזמר האגדי אלטון ג'ון. זה מומחש בצורה נהדרת בסרט המשובח על חייו "רוקטמן" (Rocketman).

שם הוא מגלה לנו מספר דברים מדהימים: מי היה באמת לפני שהפך למגה סטאר, איך ולמה בחר את האישיות החלופית שלו אשר איתה עלה לבמה וכבש את הקהל, המחיר ששלם על הנתק העמוק מעצמו כתוצאה מכך

ועל תהליך הריפוי המדהים שעשה כדי להתחבר בחזרה למי שהוא באמת ולאהוב את עצמו למרות הילדות הקשה שחווה.

לכולנו יש חלקים שאנחנו פחות אוהבים בעצמנו כשאנחנו לא מטפלים בהם, נוצרת סביבם מסכה שמציגה לעולם אישיות חלופית במטרה להסתיר את הפער בין מה שאנחנו חווים בעולמנו הפנימי לבין מה שאנו משדרים החוצה בשביל שיאהבו אותנו.

אבל אנחנו נשארים עם סבל, שהדרך היחידה להתמודד איתו היא עונש כזה או אחר שנעניש את עצמנו. אם זה באכילת יתר, בעיות שינה, התפרצויות זעם וכדומה.

"…אבא, מתי תחבק אותי?…"

בסרט על חייו של אלטון ג'ון יש קטע שבו הוא כילד ניגש לאבא שלו ושואל אותו בתום "אבא, מתי תחבק אותי"? ואבא שלו עונה "אל תיהיה רכרוכי" ולא נותן לו חיבוק.הילד שלא קיבל אהבה הופך לגבר שמחפש הכרה מקצועית, אך לא מוצא אותה.

בסופו של דבר הוא מבין שלמרות שיש לו כישרון מוסיקלי אדיר הוא חייב להרוג את מי שהוא היה עד אותו רגע ולבורא את עצמו מחדש בשם אחר ובאישיות בימתית שונה ב 180 מעלות ממי שהוא באמת.

זה אמנם מביא אותו לפריצה מטורפת למודעות הציבור ולהצלחה מקצועית מטאורית, אבל גם לאיבוד עצמי קיצוני שבא לידי ביטוי בצריכת סמים, אלכוהול וכדומה. זה לא קרה כי הוא לא אהב את עצמו, אלא כי לא זכה בילדותו לאהבה לה היה ראוי מהוריו ואף ספג יחס קר ומנוכר על גבול השנאה מאביו.

כאן חשוב לנפץ מיתוס

בטבע כל דבר אוהב את עצמו ורוצה להיות רק הוא. אף עץ לא מנסה להיות הר וכן הלאה. כך זה גם עם בני אדם – אף אחד לא באמת יכול ורוצה לא לאהוב את עצמו.

כך שהאמת היא שאנחנו יכולים להיות לא אהובים רק על ידי אחרים ולא על ידי עצמנו. אך כשאנחנו סופגים מאחרים יחס לא אוהב כלפינו בגיל צעיר שבו עדיין קשה לנו להעצים את עצמנו בעצמנו, היחס השלילי הזה של אחרים כלפינו מוטמע בנו.

אם אנחנו סוחבים אותו אל החיים הבוגרים שלנו התת מודע מתחיל לחשוב בטעות שאנחנו אלה שלא אוהבים את עצמנו ויוצר אישיות חלופית.

חזרה אל הטבע שלנו

לקראת סוף הסרט אלטון גו'ן נכנס לתהליך טיפולי ושם עושה פיוס עם הילד הקטן שהיה, אשר לא קיבל חיבוק. זה קורה כשהילד שהיה בעבר מבקש חיבוק מהמבוגר שהוא בהווה. זה קטע מרגש כמו כל הסרט, ששווה לצפות בו.

באחד הראיונות שלו אמר אלטון ג'ון שהסרט על חייו עוסק גם בצדדים הקשים שבהצלחה שלו ושהגיע להכרה בצורך לבקש עזרה: "הכרה שההתנהגות שלך הופכת כל כך…טיפשית ונוראית, שאתה הופך בוש בעצמך. והעניין הוא שלא רציתי לחיות את שארית חיי כך….

המסר הוא שאם אתה הולך בדרך רעה, ואתה לא מאושר – בקש עזרה. זה כל כך קשה לפעמים, אבל… כשעשיתי זאת, הרבה עזרה נקרתה בדרכי, והחיים שלי מאז שהפכתי פיכח, הפכו למסע כזה מדהים…ואני לא צריך לקום בבוקר בהרגשה שאני לא רוצה להתעורר"

אחד מעקרונות היסוד בפלא – אמנות הצמיחה הטבעית שפיתחתי הוא חזרה אל הטבע האמיתי שלנו. זה מאפשר לנו ליצור אהבה הולכת וגדלה לעצמנו ולעולם על כל גווניה.

אנחנו לא יכולים לשנות את העבר שלנו או את מי שהיה אמור לאהוב אותנו אז, אך לא עשה את זה, אבל בבגרותנו אנחנו יכולים לעשות איתם שלום ולתת לעצמנו את האהבה שלה אנו זקוקים.

מדהים שאחרי שאלטון גו'ן עשה את זה הוא לבסוף מצא זוגיות אוהבת והקים משפחה. את זה תצטרכו לראות בעצמכם בסרט. למרות הספויילר שעשיתי לכם הוא שווה צפייה ואולי עכשיו יקבל גם זווית ראיה אחרת.

אם אהבתם את המאמר, אשמח שתתנו לי לדעת על כך באמצעות לייק ("אהבתי") ו/או תגובה מתחתיו ואודה לכם על שיתוף שלו בפייסבוק. ואם יש לכם שאלות לגביו הרגישו חופשי לכתוב אותן כאן ואשמח להתייחס.

תודה רבה

באהבה,

רונית

4 תגובות

4 תגובות לפוסט “אהבה עצמית – למה זה חשוב ואיך חזק אותה?”

  1. אורליבתאריך 01 פבר 2021 בשעה 11:20 am

    לאהוב את עצמנו ולהעריך את מי שאנחנו הם הבסיס להתפתחותנו ולשמחה האמיתית שאנחנו יכולים להביא לחיינו ולעולם. תודה, רונית, על שיתוף המאמר שמאיר באור חיובי את מקומו של הילד הפנימי שבנו ותפקידו החשוב בחיינו.

  2. רונית שפי וולפיןבתאריך 01 פבר 2021 בשעה 11:52 am

    לגמרי. תודה על דבריך אורלי

  3. סמדר שניבתאריך 02 פבר 2021 בשעה 7:54 pm

    מקסים

  4. רונית שפי וולפיןבתאריך 04 פבר 2021 בשעה 2:55 pm

    תודה רבה

אם אהבתם בבקשה תנו לי לדעת בלחיצה על כפתור הלייק. בנוסף, אשמח לשמוע מה הפקת מתוכן זה ולהתייחס לכל שאלה שיש לך בנושא. את תגובתך בבקשה לרשום עכשיו כאן למטה