פחד משינוי נועד להכין אותנו לקבל את מה שאנו רוצים

מאת: בשעה 12:47 pm נושאים: מאמרים

מחקרים מלמדים שאחת המילים שמעוררות הכי הרבה ריגוש היא המילה "חדש". יש לנו נטייה להתרגש מהמחשבה שמשהו או מישהו חדש יכנס לחיים שלנו וישנה אותם לטובה, כגון: פתרונות שלא חשבנו עליהם קודם, הרגלים שלא היו לנו עד כה, יכולות מעצימות שתמיד רצינו לטפח בתוכנו, חפצים (בגדים, רהיטים ואביזרים) שפנטזנו שכשיהיה לנו אותם נרגיש הרבה יותר טוב ועוד. יחד עם זאת, תהליך ההתחדשות מציף ולא פעם מעורר בנו פחד משינוי. למה זה קורה, איך מתמודדים עם פחד מיצירת דבר חדש בחיים שאנחנו כל כך רוצים וכיצד יודעים מה תהליך השינוי שיתאים לנו באופן אישי וישאיר אותנו שבעי רצון ולא מאוכזבים? התשובה היא שפחד משינוי לא בא כדי לשתק אותנו אלא כדי לעזור לנו להתכונן לקראתו בצורה מושכלת, בטוחה ורגועה. לצאת מהלופ של רוצה, אבל מפחדת – כך זה עובד:

מעולם לא פגשתי אדם שביקש ממני עזרה ביצירת שינוי בחיים ולא פחד מהשינוי הזה. מדובר בפחד טבעי ובריא שיש לכולנו. תפקידו הוא לעזור לנו להתכונן היטב לתהליך השינוי לפני שנכנס אליו ולקראת כל צעד נוסף קדימה שנעשה במהלכו, כדי שתהיה לנו חוויה נעימה ותוצאה משביעת רצון.

כשלא עושים הכנה לשינוי בצורה טובה עלולים להימנע משינוי וכתוצאה מכך להישאר תקועים במקום במשך זמן רב עם אותם קשיים מוכרים ולפספס את החיים. בשורות הבאות נכיר את שלושת הגורמים העיקריים לפחד משינוי, נבין מה עומד מאחוריהם

ואיך להפוך אותם מגורם משתק, לגורם שמאפשר לנו לעבור תהליך הכנה פורה לקראת השינוי שאנו רוצים לעשות ולקראת כל צעד במהלכו, על מנת ליצור תחושה שבטוח לנו לעשות את השינוי הזה ושאנו יכולים ליהנות מכל צעד בתהליך.

שלושת הגורמים העיקריים לפחד משינוי – אכזב, החמצה ואובדן

1. אכזבה – מדובר בחשש שתהליך השינוי לא יוביל לתוצאות הרצויות וכתוצאה מכך נרגיש אכזבה מהתהליך, מהאדם שהוביל אותנו בתהליך ומעצמנו. זה נובע מספק בעצמנו ו/או בבעל/ת המקצוע אליהם פנינו:

ספק כלפי האדם אליו פנינו לעזרה בא לידי ביטוי בדאגה האם תיווצר "כימיה" טובה איתו, האם נתחבר לגישה המקצועית שלו והאם השיטה בה הוא או היא עובדים מתאימה לנו.

ספק כלפי עצמנו בא לידי ביטוי בדאגה שלא נשקיע את מלוא תשומת הלב בתהליך, שלא נתמיד ושלא נצליח לבצע את כל הנדרש כדי לזכות לתוצאות טובות בעקבותיו.

2. החמצה – מדובר בחשש שההשקעה בתהליך השינוי יהיה בזבוז של זמן יקר, אנרגיה וכסף.

3. אובדן – מדובר בחשש שאם וכאשר תהליך השינוי יצליח ויוביל אותנו להשגת מה שעושה אותנו מאושרים כגון שגשוג כלכלי, הצלחה מקצועית והנאה מזוגיות נשלם על הטוב הזה במקום אחר. למשל, נאבד משהו או מישהו יקר. כי לפני מה שחנכו אותנו אין אושר מושלם ולכן תמיד חייב להיות בחיים מקום שבו אנחנו לא 100% מאושרים.

לתת לפחד משינוי להכין אותנו ליצירת מה שאנו רוצות בצורה נעימה, בטוחה ומשביעת רצון

חשוב לזכור שפחד משינוי הוא דבר טבעי, בריא ומוצדק. כי התפיסה שעלינו "לסמוך על היקום", להתמסר לתהליכי שינוי בעיניים עצומות" או "לזרום ולראות מה יקרה"… לא באמת מספקת לנו ביטחון וכשאנחנו לא בטוחים המערכת שלנו מתכווצת, נסגרת וקופאת. במצב הזה אין תנועה, אלא שיתוק ותחושת תקיעות.

לכן, עלינו לעשות תהליך הכנה מושכל לקראת כניסה לתהליך של יצירת שינוי וחשוב שהוא ייתן מענה לשלושת הגורמים העיקריים שיוצרים פחד משינוי:

1. אכזבה – כדי לא להתאכזב מבעלי המקצועי שאליהם אנו פונים לקבל עזרה ביצירת השינוי שבוער לנו לחולל חשוב לבחון מראש מספר גישות כלפי יצירת השינוי שאנו רוצים ולא להתביית על אפשרות אחת בלבד.

למשל, אם חשוב לנו לעשות שינוי בתחום הזוגי, כדאי שנכיר לפחות שלוש גישות ליצירת שינויים בתחום זה ונבחן בכנות איזו מהן הכי מדברת אלינו, גם אם היא שונה ב-180 מעלות מכל מה שהיכרנו עד כה.

הסימנים שגישה מסוימת מדברת אלינו הם רגשות חיוביים כגון סקרנות, התלהבות ותקווה. בנוסף, כך גם לגבי השיטה שלהם ליצור שינויים ולגבי החיבור האישי איתם. חשוב להכיר אותם דרך תכנים שלהם (בכתב, אודיו ווידאו) ולהתרשם מעדויות של אנשים שנעזרו בהם.

מה שכדאי לחפש בעדויות זה לא סופרלטיבים כגון "אישה מקסימה", "תהליך מדהים" וכדומה, אלא תוצאות קונקרטיות כגון: "בעקבות התהליך הזה הפכת מעצובה לשמחה" או "הכפלתי את רווחים בעסק שלי". לשם כך חשוב לקבל מהגורמים אשר איתם אנו שוקלים לעבוד תוכן התנסות חינמי וכמובן עדויות.

2. החמצה – כדי לא להתאכזב מעצמנו בתהליך ולחוש שהחמצנו כאן הזדמנות לשינוי, חשוב לברר עם הגורמים שאנו שוקלים לקבל מהם עזרה מקצועית ביצירת שינוי מה התהליך איתם דורש מאתנו ולבחון בכנות האם אנחנו רוצים ויכולים לעמוד בדרישות הללו.

כדי לא להרגיש שבזבזנו את המשאבים יקרים כגון זמן, אנרגיה וכסף, מומלץ לבדוק מה התקציב שלנו (של זמן, אנרגיה וכסף) ומה הגבול שלנו. למשל, אם יש לנו רק 500 ש"ח להשקיע בטיפול אחד לשבוע,

אבל הטיפול שהכי מדבר אלינו עולה 600 ש"ח לפגישה, כדאי לבדוק את העלות -תועלת שלנו. כלומר, מה נפיק מהשקעה של 100 ש"ח נוספים ומה נפסיד אם לא נשקיע אותם. כמו כן, על מה אנחנו יכולים לוותר כדי לחסוך 100 ש"ח. אולי על סיגריות, קניית בגדים וכדומה.

לפעמים נגלה ש 100 ש"ח נוספים יכולים לחולל שינוי משמעותי ביותר בתהליך שלנו ולפעמים זה סתם בזבוז. אותו דבר לגבי זמן ואנרגיה. למשל, אם טיפול לוקח שלושה חודשים כדי לראות תוצאות אולי יש לנו את הסבלנות הזאת, אבל אם הוא לוקח שנה, יכול להיות שאין לנו סבלנות לתהליך ממושך כזה.

מצד שני אם אומרים לנו שתהליך של שלושה חודשים לא מספיק כדי להניב תוצאות רצויות או שהוא יכול להניב אותם, אך זה כרוך בעבודה קשה ומאומצת זה עלול לכבות אותנו,

אך אם אומרים לנו שתהליך של שנה יהיה נעים ויניב תוצאות משמחות על כל צעד שנעשה במהלכו ושאין צורך לעבור סבל כדי ליצור שינוי מוצלח, זה רווח נקי שלנו, כי נראה אותו בכל שלב בתהליך ולא רק בסופו.

כל תהליך מוצלח מחייב תמיכה במהלכו ולכן כדאי לברר גם מה סוג התמיכה שמובטחת לנו והאם היא מרגיעה אותנו או לא. למשל, האם יש פורום שאפשר לפנות דרכו להתייעצות בין מפגש למפגש או לשלוח הודעות ווצאפ ולקבל מענה וכדומה.

זה חשוב מכיוון שבכל תהליך של שינוי יש רגעי משבר שקשה לעבור אותם לבד, אך לא כל בעלי המקצוע מוכנים לתת אותו. למשל, בטיפול פסיכולוגי לא מקובל לפנות למטפל בין פגישה לפגישה. לעומת זאת, אצלי כן. אני משיבה לפניות אישיות כל יום בשעות העבודה בימים א' – ה' בפורום תלמידים שלי ובווצאפ ואפשר לפנות אלי עם כל שאלה ואני מתייחסת תוך 48 שעות גג.

3. אובדן – עכשיו אנחנו הולכים לגעת בנקודה מאוד רגישה, שיושבת בסיס שתי הנקודות הקודמות: הפחד שבעקבות השינוי יהיה לנו כל כך טוב ושהטוב הזה יביא בעקבותיו רע וכך יפגע בנו או חלילה יגרום לאסון ולפרידה מכל הטוב הקודם שהיה לנו.

יש את האמונה הזאת ששום דבר לא מושלם בחיים והיא מעוגנת במגוון של מנהיגים שהשתרשו עם הזמן כמו למשל לשבור כוס בחתונה, להשאיר קטע לא צבוע בתקרה של הבית,

להגיד "טפו, טפו טפו" על דברים טובים שקורים לנו, כנגד "עין רעה", לא לספר לאנשים כמה טוב לנו ולא לשתף בהזדמנויות חיוביות שנקרו בדרכנו עד שלא מימשנו אותם כדי שלא יהרסו.

כך שמצד אחד אנחנו רוצים שינוי חיובי, אבל מצד שני מתים מפחד שהוא יביא רע לחיים שלנו, חס וחלילה, טפו, טפו טפו, בן פורת יוסף וכדומה.  

וזה שם אותנו בלוף מתמיד של כמיהה לטוב ופחד מקיומו. לפעמים זה גורם לנו להתפלל לטוב, אך בו זמנית להימנע ממנו. והרי זה פספוס ענק של החיים.

הפחד הזה בא עם דאגות כמו למשל: אם נעשה שינוי נגלה דברים מפחידים שעדיף שלא נדע, כי לא נוכל להתמודד איתם או אנשים כבר לא יקבלו אותנו או שזה ידרוש מאתנו ויתורים, הקרבה ואיבוד של מה שכבר יש לנו.

במילים אחרות – יש פחד ש"אני הישן" הולך למות כדי ש"אני החדש" יוולד, אבל אנחנו לא מוכנים להמית את האני הישן עד שאנחנו לא מכירים את האני החדש, רואים שבטוח לנו ולסביבה איתו ושאנחנו והם אוהבים את האני החדש ומרוצים מהם.

אלא שזה מבוי סתום. כי אנחנו חייבות להוציא ישן מהחיים שלנו כדי לקבל אליהם דבר חדש. אז מה עושים? איך יוצאים מהלופ הזה של רוצה שינוי, אך מפחדת לעשות אותו וכיצד יוצרים שינוי נעים, בטוח ומוצלח למרות הכל?

איך להמיס את הפחד מאכזבה, החמצה ואובדן

  1. שינוי הוא חלק טבעי מהחיים, כי היקום נמצא בצמיחה והתפתחות מתמדת. כתוצאה מכך בכל רגע בזמן הווה יש שחרור של דברים ישנים ויצירה של דברים חדשים. לכן אין מצב שבו רגע אחד היקום מושלם, אלא כל הזמן לקוח עוד ועוד צעדים בצמיחה שלנו. וכך גם אנחנו כחלק מהיקום.אנחנו כל הזמן משחררים ישן וכל הזמן מביאים חדש.ברמה הפיזית למשל, אנחנו כל הזמן מכניסים מזון חדש לגוף ופולטים פסולת דרך מערכת הזיעה, שתן וצואה. ברמה המאט-פיזית אנחנו כל הזמן נפרדים ממי שהיינו פעם כצעירים יותר ומפתחים חכמה פנימית בוגרת ובשלה שלא הייתה לנו קודם.כך שכל הזמן אנחנו מקבלים עוד ועוד זוויות חדשות על החיים שלא היו לנו קודם.

    ברגע שמבינים את זה מבינים גם שאין סיכוי שכשיהיה לנו טוב נהיה חס וחלילה מושלמים. כי זה לא נכון. האמת היא שנמשיך להיות בצמיחה מתמדת ובאמצעותה כל הזמן נשחרר דברים ישנים מהחיים שלנו שאינם רלוונטיים לנו יותר ונכניס אליהם דברים חדשים רלוונטיים יותר.

    חשוב גם להבין שצמיחה מתמדת מטבעה לא מתרחשת בתהליך דרמטי ודרסטי של בום וגרמנו, אלא בצורה עדינה, נעימה והרמונית, שלב שלב, כך שקל וכיף לאפשר לו להתקיים ולהשקיע בו ללא פחד משינוי.

  2. כדי לא לפחד משינויים חשוב להקפיד לעשות תהליכי שינוי בשלבים שנבנים זה על גבי זה ובצעדים קטנים, עדינים ונעימים, אשר אותם קל, פשוט ומלהיב אותנו לעשות. כי כך זה לא מאיים לנו על מה שכבר יש לנו וגם לא קשה לנו לעשות אותם. לכן אנו מסוגלים לבצע את הנדרש מתהליך השינוי, זה כיף, בא לנו להמשיך בו ויש לנו יכולות טבעית להתמיד בו.

    באופן זה התת מודע לא מרגיש מאוים ממחשבה מוטעית שאנחנו הולכים למות או שכל מה שבנינו וצברנו בחיים הולך לרדת לטמיון. במקום זה התת מודע מבין שזה רק שינוי קטן, עדין ונחמד. לכן הוא מוריד התנגדויות ומסכים לשתף אתנו פעולה. כך גם האגו – המקום בו אנו הגדרנו עד כה מי אנחנו.בנוסף, כשעושים תהליך מדויק שבאמת מתאים לנו ומלהיב אותנו, רואים שינויים קטנים לחיוב על כל צעד בדרך. הם מתווספים יחד לשינוי חיובי אחד גדול, שמגבש בהדרגה, במשך התהליך, מתחילת התהליך ועד סופו.

תפקיד השינויים החיוביים הקטנים הללו, הוא לאפשר לנו לדעת שאנחנו בדרך הנכונה. הם נוסכים בנו רוגע וממלאים אותנו בביטחון, התלהבות ומוכנות לסמוך על הדרך שלנו ולהתמיד בה.

אם הם לא מופיעים, זאת קריאה לבדוק ולדייק את התהליך, על מנת לשפר אותו ומנוע מצב שעשינו את הדרך לשווא והתאכזבנו.

כי אמנם אנחנו חיים בעולם של חוסר ודאות ואף אחד לא באמת יכול להבטיח לנו מה יהיה. אך הדרך להתמודד עם הנתון הזה היא לא לקנות אשליות והבטחות חסרות ביסוס. כי זה עלול להיגמר ברגשות של אכזבה, החמצה ואובדן כואבים, מטלטלים ומייאשים.

במקום זה, מה שאפשר לעשות זה לבדוק האם אנחנו בדרך הנכונה,  לפי התוצאות של הצעד הקודם שעשינו. אם הן היו טובות – סימן שאפשר להמשיך באותו כיוון. אם הן לא טובות – זאת קריאה לבדוק התהליך שלנו ולדייק אותו.

וזה  בדיוק מה שאני עושה עם האנשים שאני מלווה בתהליכי שינוי.

דוגמה מהחיים

אתן לך דוגמה מהתהליך שאני עושה עם אירה צ'רנר. היא הפתיעה אותי ושיתפה אותו בקיר שלי בפייסבוק. בקשתי את רשותה לחלוק אותו כאן איתך. היא הסכימה בשמחה. הינה ציטוט מדבריה:

"הרגשתי צורך לשתף, בתור מי שתפסה את אחד המקומות בתוכנית הליווי איתך, שאני נפעמת מהשינויים בהם אני מבחינה בתוכי ובחיי, זאת אחרי פגישת ליווי אישי אחת בלבד עם רונית והאזנה אקטיבית לשיעורי ההכנה לתוכנית.

כבר עכשיו אני מבינה את עצמי הרבה יותר, אני מתחילה לראות ולשמוע את עצמי, את האנשים שסביבי ומערכות היחסים שלי עימם באור חדש.

רונית, (בחכמה רבה יש לציין) נתנה לי על ההתחלה גישה לכלים פרקטיים שאני מתרגלת כעת כל יום וכל היום (מה שמעולם לא יכולתי להאמין שאעשה) וזה בכלל לא קשה. זאת הקלה. יש לי דרך ובית לחזור אליו – בו זמנית.

ובחיים בחוץ, אני עוזבת מקום עבודה שכבר הייתי בשלה לעזוב, אך לא הצלחתי לעשות את הצעד ועושה את זה בתנאים עוד יותר מדויקים ממה שחשבתי, מתוך המון כבוד והערכה הדדיים.

וגם אם חלק מהדברים שאני הופכת ערה להם, לא תמיד קל לי לעכל, אני פתאום מרגישה שלאמת הפנימית הזאת שמתעוררת, יש כוח וזה נותן לי כוח. כל כך הרבה קורה בתוכי וזאת עוד רק ההתחלה.

אני באמת מרגישה שנתתי לעצמי. מתנה."

הרבה דברים שמוצעים לנו נראים יותר מידי טובים בשביל שהם יהיו נכונים. במיוחד כשמדובר על הבטחות למצוא אושר בחיים. כי כמה אנשים אנחנו מכירים שהם באמת מאושרים לאורך זמן?

זאת הסיבה שחשוב לי לחלוק איתך את התגובה שכתבתי לאירה בפייסבוק על דבריה, ואני מצטטת:

"תודה רבה על השיתוף הנפלא הזה אירה יקרה. מדהים שרק לפני זמן קצר, כשספרתי לך מה עשוי לקרות לך כתוצאה מהתהליך איתי, מצד אחד הרגשת שאת רוצה את זה ומצד היה לך קשה לאמין שזה אפשרי (אושר מתמשך).

אני זוכרת שאמרתי לך שכך לדעתי אנחנו אמורים ויכולים לחיות ושזה פשוט ומידי. עכשיו אני כל כך שמחה לשמוע שאת מגלה את זה בעצמך. כי עד שלא חווים את זה קשה להאמין.

ולא בגלל שאנשים הם קטני אמונה, אלא בגלל שכך גידלו אותנו. זה מה שחנכו אותנו לצפות מהחיים. ויש על זה הסכם חברתי כל כך חזק, שכך זה צריך להמשיך להיות.

אבל כמו שאת רואה, זה ממש לא חייב להיות כך. אני תמיד אומרת שסבל הוא אפשרות לא הכרחית ושמחה היא הזדמנות רב פעמית, כי אף פעם לא מאוחר לקחת אותה.

איזה כיף שאת יוצאת מהמטריקס המהפנט שהאנושות נפלה אליו ומגלה שהגבול בין שפיות וטירוף הוא באמת פסיעה אחת במודעות שלנו.

תבורכי. מחכה לפגישתנו הבאה. שבת שלום וחיבוק גדול"

ליווי אישי שתומך בדרך שלך

אני שמחה להזמין אותך לנצל את ההזדמנות הזאת לבחון את האפשרות לקבל ממני ליווי אישי ו/או קבוצתי. מדובר בתהליך ממוקד, פרקטי ומהנה, שבמהלכו אעזור לך ליצור שינויים מהותיים בנושאים שבוער לך לקדם, באחד או יותר מתחומי החיים, כגון: פרנסה וקריירה, יחסים (זוגיות, משפחה, הורות, חיי חברה) בריאות, מודעות וכדומה.

השינוי שנחולל יחד לא יקרה ביום אחד, אלא בתהליך הדרגתי, קשוב ומעודן, שנתאים אליך באופן אישי. אלא שצעד אחר צעד, כבר מהמפגש הראשון שלנו תיווצר בך יותר בהירות, חיוניות ושמחת חיים והשגרה שלך תתנהל ביתר פשטות, יעילות וחופשיות.

לפרטים נוספים אפשר לשלוח לי הודעה אישית כתובה לווצאפ למספר ל052-3892046 או לשלוח לי מייל לכתובת ronitthe3i@gmail.com

באהבה,

רונית שפי וולפין

עדיין אין תגובות

אם אהבתם בבקשה תנו לי לדעת בלחיצה על כפתור הלייק. בנוסף, אשמח לשמוע מה הפקת מתוכן זה ולהתייחס לכל שאלה שיש לך בנושא. את תגובתך בבקשה לרשום עכשיו כאן למטה